Slecht slapen tijdens overgang; Tips om te slapen met overgangsklachten

Slecht slapen tijdens overgang; Tips om te slapen met overgangsklachtenAls je in de overgang komt verandert er van alles in lichaam en geest. Slecht slapen, opvliegers en badend in het zweet wakker worden, zijn de meest benoemde overgangsklachten bij ons in de winkel. Gelukkig zijn er een aantal effectieve oplossingen voor de meest voorkomende overgangsklachten.

Het belangrijkste vrouwelijke hormoon, oestrogeen, daalt tijdens de overgang sterk. En deze daling brengt nogal wat onvoorspelbaarheid met zich mee. Tijdens de overgang kun je allerlei klachten krijgen, maar welke overgangsklachten je precies krijgt is niet te zeggen. De één wordt vergeetachtiger, de ander krijgt veel opvliegers, ook kan angst of onrust je opeens overvallen. Of slechter slapen of het inslapen wordt moeilijker. Hoe kom je zo gezond en comfortabel door de overgang. We helpen je met een aantal praktische tips.

Onderzoek geeft aan ca 2 miljoen Nederlanders slaap- of kalmeringstabletten gebruiken, waarvan 2/3 vrouwen zijn. Begrijpelijk, want de vrouwelijke hormonen dansen door de menstruatiecyclus maandelijks behoorlijk op en neer. Desondanks: slaap is niet iets waar je geen invloed op hebt. Slaap is juist iets waar je absoluut iets over te zeggen hebt.

Slapen, overgang en hormonen

Hormonen worden door verschillende organen in je lichaam geproduceerd, zoals je bijnieren, schildklier, eierstokken (of testikels) en alvleesklier. Hormonen behoren dus niet tot één orgaan, maar tot een complexe samenwerking van verschillende organen. En dat is wat het lastig maakt om het evenwicht te herstellen in de overgang.

Bij slecht slapen maak je te weinig melatonine en/of groeihormoon aan, belangrijke slaaphormonen. Ze zijn belangrijk voor een goed werkend immuunsysteem, het zenuwstelsel, vermindering van stress, afbraak van vetcellen en het goed functioneren van de hersenen. Kortom een goede slaap is essentieel voor je gezondheid.

Melatonine is het slaaphormoon dat wordt aangemaakt als het donker wordt. Het is een krachtige antioxidant dat vrije radicalen opruimt en zelfs in staat is de celdeling van kankercellen te vertragen.

Groeihormoon is de ‘reparateur’ van al je lichaamscellen die ook ’s nachts zijn werk doet. Groeihormoon zorgt voor opbouw van je spiercellen en afbraak van vetcellen.

Er zijn stoffen en producten in ons huis die onze hormonen kunnen verstoren. Wil je hier meer over weten? Dan vind je hier meer informatie >

Tips! Een goede slaap is belangrijk en wij gaan je helpen

Op slaap hebben we invloed. Echt! Je kunt er veel aan doen om goed te slapen. We zijn allemaal anders, maar onze hormonen werken toch allemaal een beetje hetzelfde. Onderstaande tips zijn erop gericht je hormonen beter in evenwicht te brengen waardoor je beter zult slapen. Probeer en test ze uit, zo vaak als je kunt. Als we jong zijn kunnen we overal slapen en onder (bijna) alle omstandigheden. Na je 40ste wordt dat een heel ander verhaal. Goed slapen wordt nu een doe-ding!

De beste tips voor een goede slaap

Voeding

Zorg voor gezonde voeding die je hormonen in balans brengt waardoor je beter zult gaan slapen. Vermijd te veel hitte in je stofwisseling. Vermijd kruiden en voedingsmiddelen die sterk verhittend werken, zoals scherpe en/of verwarmende specerijen, zoals gember en pepers. Vermijd producten als alcohol, koffie en chocola (ja echt, sorry). Dit zijn voedingsmiddelen die opvliegers activeren.

Kruiden: verkoelend en ondersteunend

Ondersteun je lichaam met kruiden die je voeden en helpen, zoals paardenbloem en melisse. Gebruik verkoelende kruiden voor de hormoonhuishouding die opvliegers in de overgang kunnen helpen dempen, zoals salie, akkerhoningklaver en hop.

Drink veel water

Drink ruim voldoende water of échte kruidenthee.  We bestaan voor 75 procent uit water en water is essentieel voor een goede gezondheid. Drink ca twee liter water verdeeld over de dag. Zwarte thee, of thee met een smaakje, alcohol en koffie ontnemen vocht, en voegen geen vocht toe.

Ga niet naar bed met een volle maag

Ga niet slapen met een volle maag. Het beste is om een aantal uur voordat je gaat slapen niet meer eet, en vooral geen suikers of koolhydraten. Want dan komt de insulineproductie op gang. En insuline belemmert de melatonine productie. En melatonine is juist het hormoon dat we nodig hebben om in slaap te vallen. Wil je toch wat eten, eet dan wat gezonde vetten of eiwitten, bijvoorbeeld ongebrande noten, wat olijven, een gekookt eitje of een stukje (geiten)kaas.

Voldoende daglicht

Zorg ervoor dat je overdag zoveel mogelijk daglicht ziet. Daglicht bevordert de aanmaak van serotonine, de voorloper van het slaaphormoon melatonine. Voel je je wat somber of heb je last van stemmingswisselingen? Dan is dit helemaal een belangrijke tip voor je.

Lekker in beweging

Zorg voor voldoende beweging overdag, het liefst buiten. Ook hierdoor wordt serotonine aangemaakt. Pak een keer de fiets in plaats van de auto. Neem de trap in plaats van de lift. Bezoek eens een park, het bos of het strand. Je kent vast allerlei trucs om jezelf meer in beweging te krijgen. Gebruik ze. Zo veel mogelijk!

Een vochtregulerende topper

Transpireer je veel en zwaar in de nacht? Op een topper van natuurlijke materialen slaap je altijd droog en comfortabel. Hoe warm je het ook hebt of hoeveel je ook zweet. Veel vrouwen (en mannen) die overmatig zweten hebben ondervonden, dat als je slaapt op een topper van natuurlijke materialen je ’s nachts niet meer wakker wordt in een plas water.

Vermijd fel licht voor het slapen

Het hormoon dat ons laat inslapen wordt automatisch aangemaakt in de avond als er niet te veel en fel licht in onze ogen schijnt. Veel licht, zoals het felle licht van tv, computer, mobiel en led-lampen vertelt je lichaam dat het nog volop dag is. Hierdoor komt je melatonine productie niet op gang. Zorg voor gedempt licht van een gloeilamp en bereid zo je lichaam voor op het slapen gaan.

Slaap onder het juiste dekbed

Dekbedden zijn er met verschillende vullingen. Dekbedden die teveel isoleren zoals dons en synthetische dekbedden warmen het lichaam teveel op. Het voelt broeierig en het laat je overmatig zweten in de nacht. ‘Verkoelende’ dekbedden ademen met het lichaam mee. Het laat vocht verdampen en zorgen ervoor dat het lichaamswarmte wordt afgevoerd.

Wat zijn ‘verkoelende’ dekbedden?

Verkoelende dekbedden zijn dekbedden die vocht opnemen en het vocht snel laten verdampen. Zijde staat bekend om de koelte. Zijden dekbedden worden voornamelijk in de zomer gebruikt waar de nachten warmer zijn.
Kameelhaar is eveneens ideaal als je veel zweet of last van opvliegers hebt. Onder een dekbed van kameelwol slaap je altijd droog en comfortabel. Met name de zomerdekbedden zijn ideaal bij veel zweten en opvliegers.

Wil je graag een 4-seizoenen dekbed? Dan is er ook deze combinatie: dekbed zijde – kameelwol. Zijde voor warmere nachten, kameelwol voor de lente en herfst en voor de winter koppel je het zijde deel en het kameelwol deel aan elkaar. Het perfecte dekbed voor een heerlijke nachtrust zonder wakker te worden van warmte.

Slaap onder het juiste dekbed tijdens de overgang

Ademend matras

In Nederland worden heel veel matrassen aangeboden. Bij veel zweten en opvliegers is het fijn als een matras het vocht zo snel mogelijk laat verdampen. De meeste matrassen zijn gemaakt van schuim, koudschuim, traagschuim, latex. Schuim werkt als een spons. Het neemt vocht op en laat het moelijk los. Een spons of schuim is niet snel droog. Ideaal voor ramen lappen of het wassen van de auto. Ongunstig voor iemand die veel zweet of opvliegers heeft.

Matrassen gemaakt van natuurlijke materialen nemen vocht op en laten het snel los. Vergelijk het met het dragen van een polyester shirt of blouse of een linnen of katoenen blouse. Welke is het meest ideaal bij veel zweten?

Zo is het ook met natuurlijke materialen in een matras. Deze pocketvering matrassen bevatten geen schuim of latex. Door de opbouw van biologische, natuurlijke materialen én de grote luchtkern binnenin, slapen deze matrassen het meest koel en droog. Deze pocketvering matrassen ademen met u mee.

Deze natuurlatex matrassen zijn allen omhuld met natuurlijke materialen, waardoor de vocht- en warmteregulatie optimaal is. Zo kan wol, 2/3 van het eigen gewicht aan vocht opnemen zonder nat aan te voelen. Ideaal bij veel zweten of opvliegers. Je slaapt altijd droog en comfortabel.

Ontspan

Zorg voor voldoende ontspanning overdag. Te weinig ontspanning overdag betekent dat er teveel van het stresshormoon cortisol in je lichaam blijft zitten. Dit belemmert de aanmaak van groeihormoon. Daarom word je van teveel stress snel oud! Wees slimmer dan stress en zorg voor voldoende ontspanning bv door middel van ademhalingsoefeningen, mindfullness of een kleine wandeling buiten. Het hoeven maar enkele minuten te zijn, maar neem deze.

Vermijd straling tijdens je slaap

Recent onderzoek heeft aangetoond dat straling van mobiel, wifi, laptops en tablet de melatonine niveau laten dalen. En dat betekent een slechtere slaap én een verminderde weerstand tegen bijvoorbeeld de groei van kankercellen. Goed slapen is gewoon echt heel belangrijk vinden wij bij Bedaffair. En om voor de hand liggende redenen stralingsvrij slapen ook.
Gebruikt je jouw mobiel als wekker of is het noodzakelijk dat je de mobiel 's nachts bij je hebt? Dan is deze nachtconsole een oplossing >. De hoogfrequente pulserende straling van je mobiel of smartphone wordt tegengehouden. Hierdoor worden de effecten van de straling op slapen geminimaliseerd.

Marjolein VadersMeer over Marjolein

Marjolein Vaders, eigenaar Bedaffair heeft meer dan 25 jaar ervaring in natuurlijk slaapcomfort, daarnaast is zij onderlegd in natuurgeneeskunde. Deze combinatie draagt bij aan unieke expertise op het gebied van slapen en gezondheid, maar dan 100% natuurlijk, duurzaam en vrij van schadelijke stoffen.

Wil je graag een persoonlijk advies of wil je meer weten over welke producten jou kunnen ondersteunen tijdens de overgang? Bel ons op 020 - 3031179 of mail ons >. En natuurlijk ben je ook van harte welkom in de Bedaffair winkel!

Dit bericht is geplaatst in Gezondheid Op .

Opmerkingen

    Er zijn nog geen reacties onder dit bericht.

Verwerken Opmerking