Voeding voor een goede nachtrust

Voedings advies voor een goede nachtrust

Slecht slapen is echt heel vervelend. Wakker liggen omdat je niet kunt inslapen, opeens midden in de nacht wakker worden en dan niet meer de slaap kunnen vatten. Terwijl je de volgende dag toch weer naar je werk moet of naar een afspraak en natuurlijk wacht daar ook de zorg voor je kinderen, het huishouden enzovoort.
Goed slapen is essentieel voor het goed functioneren overdag.

L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur en speelt een belangrijke rol bij de behandeling van slaapstoornissen, stress, depressies en darmmotiliteitsstoornissen. Een essentieel aminozuur is essentieel voor het menselijk leven, het kan niet worden gesynthetiseerd (gemaakt) door ons lichaam en moet via de voeding worden opgenomen. Helaas is L-tryptofaan niet rijkelijk vertegenwoordigd in ons dagelijks voedsel. Wat gevolgen kan hebben voor de aanmaak van ons slaap-waak hormoon Melatonine, waar ik dit blog over schreef.

Eerder schreef ik al over dit lekkere thee recept om heerlijk bij te ontspannen in de avond. Hieronder een lekker recept om te eten èn daarna lekker te slapen.

Voeding verrijkt met L-tryptofaan kan helpen bij het verbeteren van de nachtrust.
Een slechte nachtrust heeft gevolgen voor ons functioneren overdag. Op deze punten gaat ons functioneren achteruit bij een slechte nachtrust:
- Energie
- Weerbaarheid
- Alertheid
- Concentratie
- Prestatie

Wist je dat….
Een glas warme melk met honing voor het slapen werkt? Zuivel bevat namelijk L-tryptofaan. Deze vorm van L-tryptofaan kan het lichaam beter opnemen in combinatie met de suikers die in honing voorkomen.  
Ook het slaperige gevoel dat mensen ervaren die kalkoen eten -traditioneel op Thanksgiving in de Verenigde Staten- wordt wel aan tryptofaan toegeschreven.

Eet iets! Honger bemoeilijkt slaap.
Om heerlijk te kunnen slapen hebben we een speciaal recept bedacht dat rijk is aan L-tryptofaan. Zodat je een positieve zwaai kunt geven aan je stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie en seksuele activiteit. Het lekkere Bedaffair ‘Goede nachtrust recept’ werkt slaapbevorderend, angstdempend en kan als antidepressief middel werken.

Tryptofaan komt in de meeste eiwitrijke voeding voor, hoewel het van alle aminozuren die voor eiwitsynthese worden gebruikt het minst vaak voorkomt. Enkele veelvoorkomende voedingsbronnen van tryptofaan zijn haver, bananen, gedroogde pruimen, melk, tonijn, kaas, brood, gevogelte (kip, kalkoen, fazant, kwartel), pinda's en chocolade. Ook sommige zaden, zoals pompoenpitten, sesamzaad, zonnebloempitten, amandelen en linzen zijn relatief rijk aan tryptofaan.

Bedaffair’s ‘Goede nachtrust recept’ rijk aan tryptofaan

Dit heb je nodig:
- Havermout
- Warme melk
- Honing
- Bananen
- Rauwe cacao

Zo maak je het:
Doe 6 eetlepels fijne havermout in een kom. Laat de melk warm worden en giet het bij de havermout. Voeg een dessertlepel honing toe, een banaan in plakjes en een eetlepel rauwe cacao.

Uitrusten begint bij goed slapen

Dit bericht is geplaatst in Voeding Op .

Opmerkingen

    Er zijn nog geen reacties onder dit bericht.

Verwerken Opmerking